فصل اول

رادیو دندونپزشکی

پادکست رادیو دندونپزشکی

من دکتر سعیدرضا ملکی هستم ، دندانپزشک و متخصص بیماریهای دهان .

در پادکست رادیو دندونپزشکی به چالش ها و موضوعات مدیریتی حوزه دندانپزشکی می‌پردازیم و سعی می‌کنیم مفاهیم مدیریتی را با مثال‌های عینی و قابل لمس در اختیار دندانپزشکان عزیز قرار بدهیم.

در فصل اول پادکست رادیو دندونپزشکی ، سراغ دندانپزشکان تازه فارغ التحصیل می‌رویم و به سوالات شایع سال‌های اول فعالیت حرفه‌ای این گروه جواب می‌دهیم .

در اولین اپیزود ، در مورد چرایی تولید این پادکست صحبت می کنیم؛ اینکه چرا به همچنین پادکستی نیاز هستش ، این پادکست برای کدام افراد تولید می‌ شه و کدام نیاز از این گروه را پاسخ می‌دهد .

در دانشگاه با یک سری اصول و مبانی علم دندانپزشکی آشنا می شویم و با حداقل Requirement فارغ التحصیل و وارد بازار کار می‌شویم ؛ بازاری که با این حجم فارغ التحصیل، رقابت در آن زیاد است و با این افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو (چه از طریق کنکور و چه از طریق تحصیل در خارج از کشور و مراجعت به ایران ) هر روز هم این رقابت شدیدتر می‌شود.

زمانی که وارد بازار کار شدم متوجه شدم یک سری از دندانپزشکان، سریع مطب می‌زنند، مطب خیلی‌ها هم زود می‌گیرد و درآمد خوبی هم دارند در حالیکه برخی همکاران تا سال‌های زیادی، در درمانگاهها و کلینک‌ها کار می‌کنند؛ بعضی‌ها مطب هم می‌زنند ولی یکی دو تا شیفت ، بیشتر مطب نمی‌روند چون نمی‌توانند به اندازه کافی بیمار برای مطب جذب کنند؛ بعضی ها هم اصلا دوست ندارند مطب بزنند و از کار در کلینیک راضی هستند و به دنبال دردسر و ریسک مطب زدن نیستند.

مسیرهای متنوعی که همکاران انتخاب می‌کنند و دلایلی که پشت تصمیم‌شان دارند برایم خیلی جالب بود؛ اینکه چرا بعضی‌ها مطب‌شان می‌گیرد و بعضی ها نه ؛ اینکه چرا بعضی از دندانپزشکانی که در کلینیک کار می‌کنند کاملا راضی ولی بقیه ناراضی هستند و دلایل مختلفی هم برای نارضایتی‌شان دارند؛ از درصد دریافتی‌شان و زمان پرداختشان بگیر تا کیفیت مواد مصرفی ، نحوه توزیع بیماران ، محدودیت در انجام برخی درمان ها و نحوه تعامل با دستیار و منشی و بقیه دندانپزشکان.

همیشه برایم سوال بود همکاری که بعد از چند سال کار کردن ، از نظر شغلی و حرفه‌ای ، آدم موفقی هستش چه نقطه قوتی دارد که بقیه ندارند و چه مهارتی را دارد یا چه اصولی را رعایت کرده که در این بازار پر رقابت ، از بقیه همکاران فاصله گرفته و هر روز هم این فاصله زیادتر می‌شود و خیلی دوست داشتم یکی پیدا شود و جواب سوالاتم را بدهد . به مرور که از شروع به کارم گذشت متوجه شدم سوالاتم در حال تغییر است و بقیه همکارانم هم سوالات تقریبا مشابهی دارند که هیچ وقت در دانشگاه به آن پرداخته نشده است .

کم کم در همایش‌های دندانپزشکی ، پنل های مطب داری جای خودش را باز کرد و پای ثابت کنگره ها شد‌؛ مشکل اینجا بود که یکسری سخنران خاص ، مطالب خاصی را در کنگره های مختلف تکرار می‌کردند و مباحث ادامه‌دار نبود . به تدریج دوره‌های فشرده مطب داری با عناوینی مثل MBA دندانپزشکی ، بایدها و نباید های مطب داری و موارد دیگر پیدا شد که حالا نه همه آنها ولی اکثرا بازاری به مطلب نگاه می‌کردند و نکته خاص و کاربردی از این کلاسها به دست نمی‌آمد.

بعدها که کلینیک خصوصی خودم را راه اندازی کردم و به دلیل پست مدیریتی در سازمان دولتی، با دندانپزشکان جوان زیادی همکاری کردم ، متوجه شدم اکثر دندانپزشکان جوان، همین دغدغه و سوالات را دارند و هیچ منبع مشخصی هم برای جواب سوالاتشان پیدا نمی‌کنند؛ این بود که به فکر تولید محتوا برای این گروه افتادم و تصمیم گرفتم یک سلسله مطالب آموزشی و مدیریتی را به صورت پیوسته و پشت سر هم در اختیار دندانپزشکان جوان قرار بدهم و امیدوارم کمکی باشد که در مسیر شغلی و با کمترین آزمون و خطا به اهداف‌شان برسند .

در کل دغدغه اصلی پادکست رادیو دندونپزشکی این است که با توجه به عمر کوتاه حرفه‌ای ما دندانپزشکان، لازم نیست همه اشتباهات را خودمان مرتکب بشیم و از اشتباهات خودمون درس بگیریم ؛

به قول یکی از بزرگان ” آدم با هوش از تجربیات خودش درس می گیرد ولی آدم عاقل از تجربیات دیگران

سال های اولیه شروع به کار دندانپزشکان جوان را براساس سوالات پر تکرارشان ، من به 4 تا دو سال تقسیم بندی کردم و براساس این تقسیم بندی ، در پادکست رادیو دندونپزشکی شروع می‌کنم به جواب دادن به این سوالات. این تقسیم بندی مبنای علمی ندارد و خیلی جاها هم پوشانی هم دارد و سوالات مطرح شده برای همه همکاران هم پیش نمیاد و فقط برای اینکه ارائه مطالب چهارچوب منسجمی داشته باشد از این تقسیم بندی استفاده می‌کنم‌ .

سوالاتی که در دو سال اول بعد از فارغ التحصیلی ، ذهن دندانپزشکان جوان را درگیر می‌کند معمولا این است که‌:

بعد از دو سال ، سوالات دندانپزشکان جوان عوض می‌شود و می‌رود به این سمت که :

  • عمومی بمانم یا تخصص بگیرم ؟
  • نیاز به تخصص گرفتن دارم یا نه و اصلا ارزشش را دارد ؟
  • درآمد و آینده هر کدام از رشته‌های تخصصی به چه شکلی است ؟
  • چرا باید تخصص بگیرم و خودم را محدود کنم ؟
  • من می‌خواهم همه کارها را انجام بدهم ، چه اشکالی دارد ؟

در دو سال سوم حالا بعد از 5-4 سال سابقه و تجربه کاری ، دندانپزشک جوان به این فکر می‌افتد که الان دیگر باید مطب بزند ، حالا چقدر پول لازم دارد و این پول را از کجا باید به دست بیاورد.

  • حالا دیگر فقط دندانپزشک نیستم ؛ به عنوان مدیر مطب چه کارهایی را باید یاد بگیرم ؟
  • استخدام نیروها به چه شکلی است ؟
  • چه قوانینی را باید بلد باشم ؟
  • با کدام اداره و نهادها درارتباطم ؟ نظام پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی ، شهرداری ، مالیات ، تامین اجتماعی و …
  • از کجا مشتری یا بیمار جذب کنم ؟ برم به سمت بیمه یا بیمار آزاد جذب کنم ؟

در دو سال چهارم و بعد از اینکه اکثر دندانپزشکان ، از نظر مالی و اقتصادی به یک وضعیت Stable رسیدند، سوالات جدیدی سراغشان میاد :

  • تا کی باید همه کارها را خودم انجام بدهم ؟
  • من فقط درمان هایی را که دوست دارم یا پول سازه انجام میدم
  • بقیه درمان ها را ارجاع بدم یا دندانپزشک دعوت به همکاری کنم در مطبم انجام بدهد ؟
  • مریض هایم زیاد شده ؛ می خوام کارم را گسترش بدم و کلینیک بزنم
  • تنهایی کلینیک بزنم یا بروم دنبال شریک؟ شریکم دندانپزشک باشه بهتره یا برم دنبال یکی دیگه؟
  • حالا با درآمدم چیکار کنم ؟ درآمد فعال و غیرفعال که میگن کدومه و اصلا کدومش بهتره ؟
  • در کدام بازار سرمایه گذاری کنم بهتره ؟ در هر بازار مراقب چه دامها و موانعی باید باشم ؟
  • اصلا از این شغل خوشم میاد یا باید عوضش کنم ؟
  • اگر نیاز مالی نداشتم باز هم در همین شغل می ماندم یا نه ؟
  • اگر دوباره بخوام شغلی را انتخاب کنم بازم دندانپزشک میشوم یا میروم دنبال علاقه اصلی خودم؟

یه سری سوال متفرقه هم وجود دارد که دیگر ربطی به سالهای بعد از فارغ التحصیلی ندارد و در هر مرحله ای سراغ دندانپزشکان می آید مثل اینکه :

  • مسئولیت اجتماعی من به عنوان یک دندانپزشک چیست ؟
  • چگونه مشتری مداری یا تکریم بیمار کنیم ؟
  • در مقابل بیماران ، خودمان و پرسنل مان چه رفتاری باید داشته باشیم ؟
  • آیا این شغل از نظر روحی منو ارضا می کند یا نه ؟
  • و اینکه مهاجرت از ایران ، گزینه مناسبی برای من هست یا نه؟ و آیا باید بهش جدی فکر کنم یا نه؟

ما در “رادیو دندونپزشکی” سه تا فصل مختلف را برنامه ریزی کردیم :

در فصل اول سوالات کلی دندانپزشکان جوان را در 15 اپیزود منولوگ و به صورت کلی پاسخ میدهیم و کاملا آگاهانه وارد جزئیات نمی شویم .
در فصل دوم ، پادکست از حالت منولوگ خارج می شود و در هر اپیزود ، یک موضوع جذاب را انتخاب می کنیم و با حضور کارشناس و متخصص مربوطه ، آن را کاملا واکاویش می کنیم . این فصل حدود 50 اپیزود دارد وسعی می کنیم از زوایای مختلف به چالش های حوزه دندانپزشکی نگاه کنیم تا هیچ حرف نگفته ای باقی نماند.
در فصل سوم موقعیت های چالش برانگیزی که در مسیر حرفه ای، هر دندانپزشکی ممکنه باهاش درگیر شود معرفی می کنیم و به نقد عمومی همکاران می گذاریم و در قالب یک اپیزود ، نظرات همکاران را جمع بندی می کنیم .

کانال رادیو دندونپزشکی در تلگرام 

پیج رادیو دندونپزشکی در اینستاگرام

نوشته های مرتبط

1 نظر در “رادیو دندونپزشکی

  1. سعیدرضا ملکی گفت:

    سلام بسیار کاربردی و مفید بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *