فصل اول

مهارت های لازم برای ورود به بازار کار

وقتی که از دانشگاه فارغ التحصیل و برای اولین بار وارد بازار کار می شیم ، حتما کمی دلهره داریم و نگران موفقیت شغلی خودمون هستیم ؛

اما این موضوع خیلی هم پیچیده نیست چون با آموختن یکسری از مهارت ها حتما جایگاه حقیقی خودمون رو پیدا می کنیم .

 

تعریف مهارت

شاید ساده‌ترین تعریف برای “مهارت” این باشد که مهارت یعنی توانایی انجام کار.

 

در تعریف مهارت ، باید به سه نکته خیلی ظریف توجه کنیم :

1- اول اینکه مهارت از جنس توانستن است نه دانستن؛ خیلی از ما دندانپزشکان می‌دانیم چگونه باید دیاستم را ببندیم اما همه ما از پس این کار برنمی‌آییم.
2- دوم اینکه مهارت با یادگیری شروع می‌شود.

 

حالا دو سوال پیش میاد :

** به چه مهارتی نیاز داریم و آیا همه مهارت‌ها را می‌توانیم یاد بگیریم؟
پس باید مهارت‌ها را اولویت‌بندی کنیم و براساس اولویت‌های خودمان برای یادگیری برنامه ریزی کنیم .

** این مهارت‌ها را باید از چه منبعی یاد بگیریم؟
هر چند به نظر من خیلی مهم‌تر از اینکه در کدام دوره آموزشی شرکت کنیم یا پیش کدام استاد برویم، این است که خود یادگیری جزء ارزش‌های ما بشود و چشم ، گوش و ذهن ما برای یادگیری از هر کس و هر اتفاقی آموزش دیده باشد. اگر نفس یادگیری برای ما ارزش باشد می‌توانیم مثل لقمان از بی ادب هم ، ادب یاد بگیریم و اگر غیر از این باشد می‌توانیم از پیش بزرگترین اساتید هم دست خالی بیرون بیاییم .

 

3- سومین نکته در تعریف مهارت این است که هر مهارتی با تکرار و تمرین در ما نهادینه می‌شود تا جایی که در ناخودآگاه ما نفوذ می‌کند و می‌توانیم با کمترین انرژی و در کمترین زمان آن کار را انجام دهیم.

 

پس تعریف کامل‌تر مهارت می‌شود: توانایی انجام یک کار در کوتاهترین زمان ممکن ، با کمترین خطا و بیشترین کیفیت .

 

روش‌های مختلفی برای تقسیم‌بندی انواع مهارت‌ها وجود دارد مثل مهارت‌های عمومی در مقابل مهارت‌های تخصصی و مهارت‌های پایه در مقابل مهارت‌های تکمیلی اما من ترجیح می‌دهم از تقسیم بندی مهارت‌ها به دو نوع نرم و سخت (Hard & soft skills) استفاده کنم و خود مهارت‌های سخت را هم به دو گروه عمومی و تخصصی تقسیم می‌کنم.

 

انواع مهارت‌های مورد نیاز یک دندانپزشک جوان

همانطور که گفتیم مهارت‌های مورد نیاز را در سه گروه مهارت‌های سخت تخصصی، سخت عمومی و نرم تقسیم می‌کنیم:

مهارت‌های سخت تخصصی

شامل همه مهارت‌های فنی لازم برای یک دندانپزشک می‌شوند مثل مهارت تراش روکش یا مهارت بستن دیاستم .
اکثر دندانپزشکان جوان بعد از اتمام تحصیل ، در ابتدا باید سراغ طرح یا سربازی بروند و در این دوره هم معمولا درمان‌های روتین دندانپزشکی مثل اندو، ترمیم ، جرمگیری و کشیدن دندان در انتظار آنهاست . پیشنهاد اولیه من به دندانپزشکان جوان این است که از همین درمان‌ها شروع کنند به مهارت آموزی و سعی کنند تمرکز اولیه خود را روی همین درمان‌ها بذارند. دو دلیل هم برای این پیشنهاد دارم؛ اول اینکه باید توپ جلوی پایمان را بزنیم و بعد به فکر آینده و توپ‌های بعدی باشیم و دوم اینکه چون لازمه رسیدن به مهارت، تکرار و تمرین است و درمان‌هایی که تو چند سال اول در انتظار شماست همین درمان‌های عمومیه پس بهتره از این فرصت تکرار و تمرین ، برای کسب مهارت‌های پایه‌ای و افزایش اعتماد به نفس خودتان استفاده کنید .

همزمان با کسب این مهارت‌های پایه‌ای ، باید روی افزایش مهارت‌های فنی برای سال‌های بعد هم برنامه‌ریزی کنید ولی قبلش سه تا توصیه خیلی مهم براتون دارم :
1. اول از همه اینکه وقت بذارید برای اینکه خودتان را بشناسید، علایق ، استعدادها، نقاط ضعف و قوت خودتان را بشناسید و بعد برنامه ریزی کنید برای کسب مهارت‌های بیشتر؛ مثلا کسی که زود از کوره در میرود، خیلی روی اعصابش مسلط نیست و می‌خواهد همه با ساز او برقصن دلیلی ندارد سمت افزایش مهارت‌های خودش در دندانپزشکی اطفال برود و بهتر است سراغ بقیه مهارت‌ها برود.
2. توصیه مهم دوم اینست که برای اثبات خود و توانایی‌هایتان، در انجام درمان‌های پیچیده و تخصصی بی‌گدار به آب نزنید؛ لزومی ندارد بعد از چند تا اندوی تک کانال، خیلی زود سراغ اندوی دندان 7 بالا اون هم از نوع distal access بروید، یا هنوز دست تان به روکش تک دندان عادت نکرده، سریع سراغ بریج cony span آن هم در ناحیه زیبایی بروید.

        یادتون باشه :
رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود                       رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود

 

3.سومین توصیه خیلی مهم اینست که سعی نکنید همه کاره باشید ؛ دوره‌ای که یک دندانپزشک همه درمان‌ها را خودش انجام بدهد و به هیچ بیمار و هیچ درمانی نه نگوید گذشته ؛ پس با خودتان صادق باشید ، چند درمان محدود را انتخاب کنید و با افزایش کیفیت کارتان، در آن درمان‌ها به مهارت و استادی برسید . برای افزایش این مهارت‌های فنی هم سعی کنید دوره‌های کاربردی را که اساتید معتبر هر رشته برگزار می‌کنند و نکات کلیدی و بالینی را در آن دوره ها به شرکت کننده ها می‌گویند از دست ندهید و فقط به نحوه کار سایر دندانپزشکان یا دیدن چند فیلم تبلیغاتی در فضای مجازی اکتفا نکنید .

مهارت‌های سخت عمومی

شامل یک سری مهارت های قابل آموزش هستند که برای همه کسب و کارها لازمند .

– یک سری در مرحله راه‌اندازی کسب و کار لازمند مثل: آشنایی با اصول حسابداری و سواد مالی ، آشنایی با مفاهیم درآمد ، هزینه و سود ، آشنایی با مفهوم بازاریابی و امثال اینها
– دسته دوم شاید برای راه اندازی کسب و کار لازم نباشند ولی سرعت پیشرفت کسب و کار را به شدت افزایش می دهند مثل: آشنایی با قابلیت های شبکه اجتماعی و دیجیتال مارکتینگ ، مهارت تحلیل بازار کار و رقبا برای گرفتن تصمیمات هوشمندانه ، آشنایی با انواع استراتژی های رقابتی و کلی مهارت دیگر.

مهارت‌های نرم

بیشتر در ارتباط با شخصیت و خلق و خوی افراد هستند و شامل یه سری مهارت‌های فردی و اجتماعی می‌شوند که کمک می‌کنند با شناخت و مدیریت خودمان و ارتباط و تعامل صحیح با دیگران کارهایمان راحت‌تر پیش بروند .

مهارت‌های نرم طیف خیلی وسیعی از مهارت‌ها رو شامل می‌شوند مثل :
1- مهارت تصمیم گیری و حل مسئله
2- مهارت استرس و احساسات و هیجانات
3- مهارت‌های ارتباطی و مدیریت رابطه
4- مهارت‌های مذاکره و متقاعد سازی
5- مهارت‌های خود‌آگاهی و خود انگیزشی
6- توانایی رهبری و داشتن روحیه همکاری و کارتیمی و کلی مهارت دیگر

 

 

کانال رادیو دندونپزشکی در تلگرام 

پیج رادیو دندونپزشکی در اینستاگرام

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *