فصل اول

آینده دندونپزشک عمومی در قاب تصویر

آینده ندانپزشک عمومی

در مقاله قبلی مسیر تخصص و عمومی پیش روی دندانپزشک جوون رو بررسی کردیم .

 

دندانپزشکای عمومی که کار رو از کلینیک شروع می‌کنن بعد از چند سال مسیرشون از هم جدا میشه و گزینه‌های مختلفی رو انتخاب می کنن ؛

تو این قسمت میخوام چند قاب از این مسیرها و آینده احتمالی شون رو به تصویر بکشم :

 

“انتخاب مسیر و آینده احتمالی با شماست”

 

مسیرها و آینده احتمالی دندانپزشک عمومی

1- توی گروه اول دندانپزشک هایی رو داریم که فقط یکی دو تا کار محدود مثل ترمیم و اندو قدامی رو در حد متوسط بلدن و تو کلینیک های مختلف کار می کنن . اینا معمولا نمی تونن مطب مستقل راه بندازن و اکثر عمر حرفه ای شون رو تو کلینیک ها می گذرونن . خیلی وقتها مجبورن شرایط بعضا غیر منصفانه کلینیک ها رو هم تحمل کنن . این گروه اگه از کلینیک اول هم قهر کنن دوباره میرن تو یه کلینیک دیگه مشغول میشن و روز از نو روزی از نو . این همکارها معمولا سواد مالی خوبی هم ندارن که بتونن از درآمد جاری شون برای سرمایه گذاری و ایجاد درآمد غیرفعال استفاده کنن و در نهایت تبدیل میشن به کارمندای کلینیک های دیگران. ( به نظر من که اصلا هیجان انگیز نیست )

2- گروه دوم دندانپزشک هایی هستن که فقط یکی دو تا کار محدود رو ولی در حد حرفه‌ای بلدن مثل اندو ، ترمیم زیبایی ، پروتز متحرک یا اطفال و به هر دلیلی ترجیح میدن مطب نزنن . اینا معمولا تو کلینیک های مختلف خواهان زیاد دارن و به قولی سر خواستنشون دعواست ؛ پس تا هر زمانی که بخوان می تونن تو کلینیک کار کنن . معمولا بی عدالتی کلینیک ها رو تحمل نمی کنن و اگه لازم بشه میرن سراغ کلینیک بعدی و معمولا بعد از چند سال کار تو کلینیک ، کم کم سر از مطب همکاراشون درمیارن چون تعرفه های مطبی بالاتره و زودتر هم به دستشون میرسه و به تدریج از تعداد شیفت کلینیک هاشون کم می کنن .

3- گروه سوم دندانپزشکهایی هستن که خیلی درگیر وجدان نیستن و تو کلینیک به هر کاری دست میزنن مخصوصا پروتز و با تیراژ بالا کار می کنن و اعتقادی هم به ماندگاری درمان ندارن ؛ به مرور که مریض برگشتی هاشون بیشتر شد مجبور میشن از این کلینیک خداحافظی کنن و برن اونور شهر یه کلینیک دیگه و روز از نو روزی از نو . تو این گروه تمشک طلایی میرسه به همکاری که یه شهر رو آباد میکنه و مجبور میشه بره و بساطش رو تو یه شهر دیگه پهن کنه . طبیعیه که این جور همکارا نه میخوان و نه می تونن مطب بزنن و پاگیر مطب بشن .

4- گروه چهارم دندانپزشکهایی هستند که اکثر کارهای عمومی رو تو کلینیک انجام میدن و به اصطلاح می تونن مریض رو جمع کنن و راضی نگه دارن ولی حوصله مطب داری رو ندارن و ترجیح میدن به کار کلینیکی ادامه بدن . با توجه به اینکه شرایط کار در کلینیک هر روز داره بدتر میشه ، این همکارا بعد از اینکه یکی دو تا کلینیک عوض می کنن و می بینن آسمون همه جا همین رنگه مجبور میشن مطب بزنن و کم کم شیفت های مطب شون رو پر کنن ؛ این همکارا دلشون با کار تو گروهه و دوست ندارن تنها کار کنن ولی اگه شرایط کلینیک ها بدتر بشه پا میذارن رو دلشون و میرن تنهایی تو مطب مشغول میشن .

5- گروه پنج شامل دندانپزشکایی می شه که آروم آروم مهارتهاش رو تو کلینیک زیاد می کنه و سعی می کنه به کارهای مختلف سرک بکشه وبرنامش اینه که حتما مطب بزنه . معمولا تو دوره های مهارت آموزی شرکت می کنه و سبد تواناییهاش رو افزایش میده و نهایتا به تعادلی میرسه بین درآمد جاری کلینیک و شرکت در دوره های آموزش حضوری و غیرحضوری . این همکارا محتاطن و محافظه کار و معتقدن باید آهسته و پیوسته به جلو رفت و معمولا بعد از چند سال کار کلینیکی، مطب شون رو راه میندازن و یه درآمد مطبی متوسط و رو به بالا دارن .

6- توی این گروه دندانپزشکی رو می بینیم که از اول هدفش ، مطب زدنه ، کار رو تو کلینیک شروع میکنه ولی به هیچ وجه حوصله و صبر گروه پنجم رو نداره و به قولی آتیشش تندتره . پله ها رو چند تا چند تا میره بالا بعضی وقتها هم با سر میخوره زمین ولی به خاطر طبیعت ماجراجوش، دوباره بلند میشه و به مسیر سریع و بلند پروازانه خودش ادامه میده . این همکارا خیلی سریع تر از گروه قبلی مطب می زنن و سعی میکنن تو دو سه تا کار خیلی سرآمد باشن ، مطب شون زود می گیره و سریع میرن دنبال درمان های جدیدتر . این گروه معمولا هیچ وقت راضی نیستن و چیزی آرومشون نمی کنه . هدف این گروه درمان درست بیماراشونه و معمولا از استانداردهای حرفه ای و اخلاقی شون کوتاه نمیان .

7- گروه هفتم دندانپزشکی رو شامل میشه که کار کلینیکی رو یه مسیر کوتاه و موقتی میدونه و خیلی سریع مطب میزنه چند تا کار مد روز رو یاد می گیره و سعی می کنه با تبلیغات زیاد و بازاریابی وسیع ، گروه هدف خودش رو پیدا کنه و فرقش با گروه قبلی اینه که اعتقاد خیلی راسخی به اصول حرفه ای و اخلاقی نداره و ترجیحش بیشتر سود خودشه تا نفع بیمار و در این مسیر از القای نیاز درمانی به مراجعین خودش هم فروگذار نمی کنه .

8- یه گروه از دندانپزشکای عمومی هم علاقه شدیدی به یه رشته تخصصی دارن ولی به هر دلیلی نتونستن برن اون تخصص رو بگیرن و بعد از اینکه مطب شون رو راه میندازن صرفا رو همون درمان مورد علاقه شون تمرکز می کنن و به خاطر تمرکز روی علاقه شون ، معمولا گروه هدفشون رو هم سریع پیدا می کنن . همکارای عمومی که میرن به صورت تخصصی اطفال یا زیبایی کار می کنن تو این گروه قرار می گیرن .

9- یه گروه از همکارا هم هستن که با تکنولوژی های روز جلو میرن هر جا خبر ازتکنولوژی جدید در دندانپزشکی هست سر و کله شون پیدا میشه . این همکارا معمولا دستی هم بر آتش دیجیتال مارکتینگ دارن و با کمپین های تبلیغاتی و تمرکز روی تکنولوژی ، سرشون همیشه شلوغه و جیبشون همیشه پر پول.

10- یه گروه از دندانپزشکا هم ، بعد از چند سال کار کلینیکی و کسب تجربه ، سعی می کنن لباس مدیر کلینیک رو تنشون کنن و کلینیک بزنن البته ممکنه تو این مسیر چند سالی هم مطب بزنن بعدش برن سراغ کلینیک داری . ممکنه تنهایی اینکار و بکنن یا اینکه با دوستاشون که معمولا تو همون کلینیک های قبلی باهاشون آشنا شدن برن دنبال آرزوی مشترک . این همکارا یا رفتار مدیر کلینیک رو منصفانه نمی دونن یا سودش رو یه سود بی زحمت می بینن یا هم یه سری ایده جدید دارن که فکر می کنن میشه با اونها کلینک رو بهتر اداره کرد . خیلی از این همکارا وقتی وارد گود شدن از کرده شون پشیمون میشن ولی مسیرشون معمولا دکمه Undo نداره و سالها تو این مسیر حرکت می کنن .

 

مطمئنا مسیر های دیگه ای هم هست که تعداد کمتری از همکارا انتخاب می کنن و من اشاره ای به اونها نکردم ولی شایع ترین مسیر ها رو سعی کردم به تصویر بکشم .

 

کانال رادیو دندونپزشکی در تلگرام 

پیج رادیو دندونپزشکی در اینستاگرام

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *